چرا ورزش کنیم؟

چرا ورزش کنیم؟

چرا ورزش کنیم؟

چرا ورزش کنیم؟

چرا ورزش کنیم؟
چرا ورزش کنیم؟
حدیث ورزشی
موضوعات
آرشیو
آمار
نویسندگان
نظرسنجي
جستجو
جدید ترین مطالب
اخبار و اطلاعیه
سایت به زودی فعال خواهد شد


چرا ورزش کنیم؟
1- ورزش قوای ذهنی را تقويت می کند.

  ديويد اتکينسون، مربی حرفه ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه تنها موجب تقويت بنيه و جسم شما می شود،‌بلکه به عملکرد مغز تان هم کمک ميکند."ورزش سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنين ميزان سروتونين موجود در مغز را که موجب افزايش کارکرد آن می شود را نيز افزايش می دهد. آشکار است کسانی که فعاليت بدنی بالايی دارند يا ورزش می کنند، کارايی بسيار بالاتری در محل کار دارند. شرکت ها و کمپانی هايی که ساعات اتلاف وقت و مرخصی های استعلاجی کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزينه های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل ميشوند، بلکه در کل پيشرفت بيشتری نيز در کار خواهند داشت."

 

  2- ورزش ، استرس را کم می کند

  به همان اندازه که فکر و خيال ورزش کردن ممکن است موجب ايجاد استرس در شما شود، وقتی کار تمريناتتان را شروع کرديد، در کليه جنبه های زندگی با استرس بسيار کمتری مواجه خواهيد شد. سدريک بريانت روان شناس ورزشی عقيده دارد: "ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ايجاد خواهد کرد و به نوعی حواس افراد را از آشفتگی ها و فشارهای روحی روانی به طرز مثبتی پرت می کند." او همچنين می گويد:"ورزش خلق و خو را بهتر کرده و از بروز افسردگی جلوگيری می کند." شما تنها کسی نيستيد که می تواند از خوشبختی و فقدان استرس در زندگی لذت ببرد. هر چه استرستان کمتر باشد، تند مزاجی و زود رنجيتان نيز امتر خواهد شد و اين مسأله باعث تقويت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستانتان خواهد شد.

 

  3- ورزش به آدم انرژی می دهد

  ممکن است تعجب کنيد که چطور 30 دقيقه در روز ورزش کردن می تواند کل روزتان را تغيير دهد. وقتی طی ورزش، اندورفين به جريان خونتان وارد ميشود، بقيه ی روز احساس انرژی بيشتر خواهيد داشت، و وقتی قدرت و استقامت بدنيتان را تقويت کرديد، انجام کارهای روزانه مثل حمل خريدهای خانه يا بالا رفتن از پله ها برايتان ساده تر خواهد شد و اين مسأله باعث می شود در طول روز بسيار پرانرژی تر باشيد. يکی از مهم ترين بهانه های افرادی که به مشاوران ورزشی مراجعه می کنند اين است که برای ورزش کردن خسته هستند. متخصصان عقيده دارند با اينکه ورزش در ابتدای کار ممکن است خستگی شما را بيشتر کند، اما اين وضع خيلی دوام نمی آورد. احساس خستگی جسمی که بعد از ورزش کردن داريد مثل خستگی های عادی روزمره نيست. به علاوه وقتی بدنتان به ورزش عدت کرد،‌ميزان انرژی تان روز به روز بيشتر خواهد شد.

 

  4- ورزش به وقت آنچنانی نياز ندارد

  آتکينسون اعتقاد دارد که کليد کار اين است که از زمانتان بهتر و عاقلانه تر بهره گيريد. بايد با يک تير دو نشان بزنيد. فرزندانتان را به به پارک ببريد يا با آنها به دوچرخه سواری برويد. با اينکار نه تنها کمی فعاليت بدنی انجام داده ايد بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده ايد. با بچه ها به شنا برويد. حتی قايم باشک بازی با آنها هم نوعی فعاليت فيزيکی به شمار می رود و بهتر از تحرک نداشتن است. با همکارانتان قرار پياده روی و بيليارد بگذاريد. اين فکر را از ذهنتان دور کنيد که برای ورزش کردن حتما بايد به باشگاه برويد و روزی يک ساعت در آنجا مشغول به تمرين شويد. با اضافه کردن کمی فعاليت بدنی به کارهای روزانه تان به همان ميزان به سلامت جسمتان کمک خواهيد کرد. اتکينسون می گويد"همه بايد حداقل 20 دقيقه در روز فعاليت جسمانی در حد ورزش داشته باشند. گاهی اوقات 10 دقيقه طناب زدن از 20 دقيقه پياده روی يا دو بهتر است. جاری برقی کشيدن خانه در صبح، بردن بچه ها يه پارک در بعدازظهر و کمی پياده روی با همسرتان هنگام شب می تواند روزی بسيار فعال را برايتان بسازد." دستورالعمل های جديد دولت عنوان می کند که برای کاهش وزن و حفظ آن، بايد حداقل روزی 60 دقيقه ورزش کنيد، اما برای حفظ سلامتی و استفاده از فوايد ورزش در مقابه با بيماری ها، روزی نيم ساعت هم کفايت می کند.

 

  5- ورزش، رابطه ها را تقويت می کند

  ورزش کردن به همراه کسی ديگر، همسر،‌خواهر يا برادر،‌يا يک دوست، در تقويت رابطه تان با او بسيار مثمرثمر خواهد بود. علاوه بر اين متخصصان عقيده دارند که ورزش اگر به صورت جمعی يا دو نفره انجام شود، لذت بخش تر می شود. به همين علت برنامه ای بريزيد که هر شب بعد از شام با همسرتان به پياده روی برويد. با خواهر يا برادرتان يا دوستتان برنامه تنيس بگذاريد يا با هم به باشگاه ايروبيک برويد. کسانی که برای ورزش کردن خود يه همراه دارند،‌نسبت به کسانی که تنهايی ورزش می کنند، در ادامه تمرينات خود پايدارتر هستند و بيشتر به اهدافشان دست پيدا می کنند.

 

  6- ورزش ،‌از بروز بيماری ها جلوگيری می کند

  تحقيقات نشان داده است که ورزش می تواند بروز بيماری های قلبی،‌سکته ، فشار خون بالا، کلسترول بالا، ديابت نوع دو، پوکی استخوان، ورم مفاصل و از دست رفتن حجم عضلانی را کندتر کرده يا از آن جلوگيری کند. ورزش همچنين ير شدن را هم آسان تر می کند. سدريک بريانت ورزشکارعقيده دارد:"از آنجا که ورزش موجب تقويت عضلات و مفاصل ميشود،‌ از بسياری از دردهای دوران ميانسالی که به خاطر عدم فعاليت فيزيکی ايجاد ميشود، می کاهد." ورزش همچنين سبب تقويت سيستم دفاعی بدن نيز می شود و به همين دليل کمتر به سرماخوردگی يا آنفولانزا مبتلا خواهيد شد. بريانت می گويد:"هيچ نوع بيماری خاصی وجود ندارد که ورزش کردن روی آن تأثير مثبت نداشته باشد".

 

  7- ورزش، ‌قلب را سلامت می کند

  بريانت عقيده دارد ورزش نه تنها با بيماری ها مقابله می کند، بلکه قلبتان را هم تقويت می کند و اين مسأله موجب می شود ورزش کردن يا ياز فعاليتهای فيزيکی روزانه تان، برايتان ساده تر شود. او می گويد:"قلب شما و سيستم قلبی- عروقيتان، با ورزش بسيار کارآمدتر عمل خواهند کردو قلبتان پلاکت های کمتری خواهد ساخت و وقتی قلب قدرت بيشتری پيدا کرد، برای ايجاد همان مقدار نيرو، لازم نيست آنقدر تند بتپد" فقط پس از چند روز از شروع تمريناتتان، بدن خود را با اين محرکات جديد هماهنگ می کند و ورزش برايتان ساده تر خواهد شد و خستگی کمتری احساس خواهيد کرد. تنفستان نيز حين ورزش بهتر می شود.

 

  8- ورزش، اشتها را باز می کند

  حجم عضلانی کالری بيشتری نسبت به چربی ههای بدن می سوزانند. از اين رو ، هر چه عضلات بدنتان بيشتر باشد ميزان سوخت و ساز بدنتان حين استراحت بيشتر خواهد شد و وقتی هم که ورزش می کنيد کالری بيشتری می سوزانيد. اينها به اين معناست که وقتی به طور منظم ورزش می کنيد،‌می توانيد هراز گاهی از شيرينی ها يا شکلات هايی که دوست داريد، نه دزدکی، بخوريد. وقتی مداوم ورزش کنيد، اين کار موجب نميشود که با خوردن يک شيرينی 10 قدم به عقب برگرديد.

 

  9- ورزش، کارايی را بالا می برد

  بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکن است لباستان طور ديگری در تنان بايسد و احساس کنيد که شکل ماهيچهايتان متفاوت شده اند. ورزش مداوم عضلات و ماهيچه هايتان را تقويت می کند،‌انعطاف پذيريتان را بيشتر ميکند و کارايی کلی تان را هم ارتقاء می دهد. بريانت در اين زمنيه می گويد:"عضلاتتان خيلی کارآمدتر کار می کنند و استقامتتان بالاتر خواهد رفت. همچنين زمان واکنش و توازن بدنتان هم تقويت خواهد شد."

 

  10- ورزش، کاهش وزن را آسان می کند

  يکی از مهم ترين دلايل ورزش کردن برای بسياری از افراد کم کردن وزن است. اما مطمئنا اين تنها فايده يک برنامه ورزشی نيست. بريانت می گويد:" کاهش وزن برای آن دسته از افرادی که به تازگی تمرينات ورزشی خود را شروع کرده اند، هدفی دراز مدت است و اين می تواند تا قسمتی نااميد کننده باشد. مردم اغلب اگر نتوانند سريع نتيجه بگيرند،‌قادر به ادامه کار نيستند." از اين رو بريانت عقيده دارد که مردم علاوه بر کاهش وزن بايد به فوايدی که ورزش می تواند بر کارايی شان در کارهای روزانه داشته باشد نيز فکر کنند. اين هم می تواند انگيزه ای برای ادامه راهشان باشد. وقتی برنامه ورزشيتان را شروع می کنيد، هر هدفی که از کاهش وزن در ذهنتان باشد،‌نبايد بگذاريد که تنها هدفتان باشد. سعی کنيد برای انرژی بيشتری که به شما می دهد و استرستان را کم کرده و قوای جسمانيتان را تقويت می کند به سراغ ورزش برويد. وقتی اين اهداف با هم در ذهنتان باشد، خيلی زود ورزش قسمتی از زندگيتان خواهد شد.


تعداد بازديد : 376
جمعه 04 مهر 1393 ساعت: 12:10
نویسنده:
نظرات(0)
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب

کد امنیتی رفرش
ما را در فضای مجازی دنبال کنید
زمان برگزاری کلاسها
درباره ما
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
لینک دوستان